WiFi چیست؟

ٌٌٌٌٌٌWelcome

تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

مخفف كلمات Wireless Fidelity می باشد و در حقیقت یك شبكه بی سیم است كه مانند امواج رادیو و تلویزیون و سیستم های تلفن همراه از امواج رادیویی استفاده می كند. برقراری ارتباط با شبكه بی سیم شباهت زیادی به یك ارتباط رادیویی دو طرفه (مانند بی سیم بلیس) دارد.

آنچه رخ می دهد به این شكل است:

1.یك مبدل بی سیم اطلاعات را به سیگنالهای رادیویی ترجمه میكند و آنها را ارسال می كند.

2.
یك روتر (router) بی سیم سیگنالها را دریافت و رمز گشایی می كند و تبدیل به اطلاعات می كند. حال این اطلاعات با استفاده از یك اتصال سیمی اترنت به اینترنت فرستاده می شود.

این فرآیند در جهت معكوس هم كار می كند (آنچه بیشتر كاربران معمولی آنرا احساس میكنند) یعنی روتر اطلاعات را از اینترنت دریافت می كند. تبدیل به سیگنال های رادیویی كرده و برای كامپیوتر هایی كه مجهز به سیستم بی سیم هستند ارسال می كند.

امواج رادیویی كه برای شبكه های بی سیم استفاده می شوند با امواج رادیویی به كار رفته در تلفن های همراه و واكی تاكی ها و مانند آنها تفاوت هایی دارد. آنها می توانند امواج رادیویی را ارسال و دریافت كنند و 0 و 1 ها (اطلاعات دیجیتال) را به امواج رادیویی و بالعكس تبدیل كنند. اما امواج رادیوی wifi چند تفاوت قابل توجه با این امواج رادیویی دارند:

ــ انتقال اطلاعات با استفاده از امواج فركانس بالای 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز صورت می گیرد. كه فركانس آن از فركانس امواج رادیویی واكی تاكی تلفن های همراه و تلویزیون به مراتب بالاتر است. البته فركانس بالاتر اجازه حمل اطلاعات بیشتری را می دهد.

ــ آنها از استاندارد 802.11 استفاده می كنند كه با چند چاشنی مختلف عرضه می شوند و عبارتند از:

802.11a: اطلاعات را با فركانس 5 گیگاهرتز انتقال می دهند و می تواند اطلاعات را حداكثر تا سرعت 54 مگابایت در ثانیه ارسال كند. و اثر اعواجاج و تداخل امواج در آن بسیار كم است.

802.11b: ارزان ترین و كندترین استاندارد است و قیمت پایین سبب عمومی شدن آن شده است. اما امروزه با كاهش قیمت استانداردهای سرعت بالا كمتر استفاده می شود. و از فركانس 2.4 گیگاهرتز استفاده می كند كه می تواند با سرعت حداكثر تا 11 مگابایت در ثانیه به انتقال اطلاعات بپردازد.

802.11g: این استاندارد هم از فركانس 2.4 گیگاهرتز استفاده می كند اما سرعت انتقال اطلاعات آن به مراتب از 802.11b بیشتر است و تا 54 مگابایت بر ثانیه می رسد.

802.11b: جدیدترین استاندارد است كه به طور گسترده ای در حال رشد است و از نظر تئوری تا 54 مگابایت در ثانیه می تواند اطلاعات را انتقال دهد اما در دنیای واقعی تا سرعت 24 مگابایت در ثانیه اندازه گیری شده است اما گزارشهایی هم از سرعت های 140 مگابایت در ثانیه وجود داشته است.

ــ امواج رادیویی wifi می توانند در سه باند فركانسی منتقل شوند به عبارت دیگر می توانند به سرعت بین باندهای مختلف «پرش فركانسی» انجام دهند. پرش فركانسی سبب كاهش تداخل می شود و به شما اجازه می دهد به طور همزمان با چند دستگاه ارتباط بی سیم برقرار كنید.

همه دستگاهها و كامپیوترهایی كه مجهز به آداپتور بی سیم wifi هستند می توانند از یك روتر استفاده كنند و به اینترنت متصل شوند این اتصال راحت و نامرئی است و نسبتاً ارتباط امنی است. اگر چه در صورت خرابی روتر یا استفاده افراد زیادی به صورت همزمان از حداكثر پهنای باند ممكن است قطع ارتباط رخ دهد.

در حاشیه: استانداردهای دیگر wifi هم وجود دارند مانند 802.15 كه برای WPAN ها (یا شبكه های محلی خصوصی بی سیم) استفاده می شوند و Wimax یا 802.16 كه مزایای سیستم های بی سیم و سیستم های ارتباطی سرعت بالا را همزمان داراست. Wimax امكان دسترسی به اینترنت سرعت بالا به صورت بی سیم در فواصل دور را مهیا می سازد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مقالات WI-FI

آخرین مطالب

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 21839
بازدید دیروز : 39156
بازدید هفته : 21839
بازدید ماه : 3912218
بازدید کل : 1579363912
تعداد مطالب : 405
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 218